Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP SKM Trójmiasto. Co to oznacza dla pasażerów?

Powiązane artykuły


Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, odmówił spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zatwierdzenia projektu cennika dotyczącego opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Powodem jest naruszenie przepisów ustawy o transporcie kolejowym. Spółka ma na odwołanie 30 dni. Czy nowy cennik w zakresie sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na rozkład jazdy pociągów 2022/2023 może wiązać się z podwyżką cen biletów?

Na czym polega jednostkowa opłata podstawowa i co oznacza dla pasażerów wprowadzenie nowego cennika? Jeżeli opłata będzie wyższa, jest możliwość, że organizator przewozów stwierdzi, że wzrosły mu koszty i w związku z tym może podnieść ceny biletów, ale nie jest to zasadą.

– Stawka za udostępnienie linii kolejowej, w dużym uproszczeniu, jest to opłata za użytkowanie linii kolejowej (torów, peronów itp.), którą przewoźnicy płacą jej zarządcy – tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM Trójmiasto. – Ewentualne podniesienie tej stawki nie musi wiązać się ze zmianą ceny biletów. Przypominam, że ceny biletów w Taryfie Pomorskiej, która obowiązuje m.in. w pociągach PKP SKM, ustala Organizator Przewozów, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

ZOBACZ TAKŻE: Wzrosną ceny za bilety w SKM i Polregio. To kolejne w tym roku podwyżki za przejazd transportem publicznym w Trójmieście

Jak obecnie wygląda sytuacja w sprawie zatwierdzenia projektu?

– Analizujemy decyzję prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W zależności od wyników tej analizy podejmiemy decyzję. Mamy dwie możliwości – przedstawić UTK nową propozycję cennika lub zachować cennik obowiązujący w roku bieżącym – mówi Tomasz Złotoś.

Decyzja odmowna oznacza, że zarządca w ciągu 30 dni może przedstawić nowy projekt cennika lub zdecydować, że w rozkładzie jazdy pociągów 2022/2023 będzie stosował dotychczasowy cennik obowiązujący od 2021 r.

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zarządza linią kolejową nr 250 Gdańsk Główny – Rumia, na której prowadzony jest wyłącznie ruch pasażerski. Według prezesa UTK zarządca, ustalając bazę kosztów służących kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej, naruszył przepisy ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzenia 2015/909 poprzez ujęcie kosztów, dla których nie zostało dostatecznie wykazane, że są ponoszone bezpośrednio w wyniku przejazdu pociągu.

Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl

Materiały promocyjne partnera


Żródło:
Link do artykułu

Więcej artykułów

REKLAMAspot_img

Popularne